ADIEMUS je série pěti vokalistických alb od velšského hudebního skladatele Karla Jenkinse. Adiemus je také název úvodní skladby na prvním albu.
Axina
Karl Jenkins (*17.2.1944, Velká Británie) je velšský hudebník a skladatel, nositel Řádu britského impéria.
Narodil v malé velšské vesničce Penclawdd. Jeho otec, místní učitel a sbormistr, mu předal základní hudební znalosti. Karl Jenkins začal svou hudební kariéru jako hobojista v National Youth Orchestra of Wales (Národní jazzový orchestr velšské mládeže). Vystudoval Cardiff University a poté postgraduálně londýnskou konzervatoř Royal Academy of Music.
V začátcích své kariéry byl známým hráčem jazzu a jazzrocku (hrál na saxofon, klávesy a hoboj). V roce 1972 se stal členem rockové kapely Soft Machine, ve které působil až do jejího rozpadu v roce 1984. V 90. letech začal pracovat na projektu ADIEMUS, jehož první část vydal v roce 1995 a poslední v roce 2003. V roce 2005 obdržel Řád britského impéria „za služby hudbě“.
Projekt ADIEMUS tvoří 5 alb. Každé album ADIEMUS je kolekce delších písní harmonizovaných s melodií, kterou na pozadí hraje orchestr. Písně nemají obvyklý text. Zpěváci zpívají slabiky a "slova" vynalezená Jenkinsem. Například slovo "adiemus" (pomineme-li označení projektu) nemá význam, pouze se podobá latinským slovům adeamus (přibližme se), audiemus (uslyšíme) či audiamus (slyšme). Jazyk ADIEMUS je pečlivě stylizovaný tak, aby upoutal pozornost posluchače. Slabiky zřídkakdy končí na souhlásku. V tomto ohledu se podobá japonštině a několika dalším jazykům. Záměrem konceptu ADIEMUS je, aby hlas fungoval jako nástroj, nic jiného. Tento přístup vznikl v polovině devadesátých let minulého století a je typický pro žánry New Age a world music. Mezi nejznámější autory skladeb těchto žánrů patří řecký hudební skladatel Vangelis, britský hudební skladatel a zpěvák Mike Oldfield a francouzský skladatel elektronické hudby Jean-Michel Jarre.
Poznámka: Osobně ze žánru New Age preferuji skladby v podání irské zpěvačky a skladatelky jménem Enya, které je zde na blogu věnován samostatný článek.
I. ADIEMUS - Songs of Sanctuary
Adiemus
I. ADIEMUS - Songs of Sanctuary (Písně svatyně)
Album "Songs of Sanctuary" vyšlo v roce 1995. Je první albem v rámci projektu ADIEMUS. Rychle si získalo uznání hudebních kritiků. Titulní skladba "Adiemus" velmi zdařile kombinuje klasickou a etnickou hudbu. S velkým úspěchem byla použita v televizní reklamě americké letecké společnosti Delta Air Lines a v roce 2009 se stala OST (oficiálním soundtrackem) americko-britského fantasy filmu Avatar.
II. ADIEMUS - Cantata Mundi (Kantáta světa)
Album "Cantata Mundi" vyšlo v roce 1997. Je vytvořeno ve stejném stylu jako album ADIEMUS - Songs of Sanctuary. Uplatňují se na něm navíc hudební nástroje a techniky pocházející z východní Evropy, Arábie a Asie. Obsahuje 14 skladeb. Delší kantáty jsou prokládány krátšími chorály.
III. ADIEMUS - Dances of Time (Tance času)
Album "Dances of Time" vyšlo v roce 1998. Je poctou vzájemného vztahu mezi hudbou a tancem v průběhu celé historie. Většina skladeb je vytvořena v tradičním stylu daného tance. Jako interprety vícehlasého zpěvu angažoval Karl Jenkins finský sbor "Adiemus Singers", jako sólistku britskou zpěvačku Miriam Stockley.
IV. ADIEMUS - The Eternal Knot (Věčný uzel)
Album "The Eternal Knot" vyšlo v roce 2001. Je inspirováno keltskou historií a mytologií. Bylo použito jako soundtrack k mezinárodnímu dokumentu "The Celts" (Keltové), vysílaném na britském TV kanále S4C. Pro co nejvěrnější ztvárnění jednotlivých světových hudebních stylů využil Karl Jenkins nejen velký smyčcový orchestr a vokály, ale také doprovod etnických nástrojů, jakými jsou například Uilleann pips (irské loketní dudy) a carnyx (keltský dechový hudební nástroj ve tvaru dlouhé trubky zakončené hlavou netvora s otevřenou tlamou; vydával drsný tón, byl používán při vojenských akcích).
V. ADIEMUS - Vocalise (Zpěv)
Album "Vocalise" vyšlo v roce 2003. Na rozdíl od předchozích Jenkinsových kompozic ADIEMUS jsou některé skladby na tomto albu variacemi na existující klasická hudební díla. Texty některých skladeb jsou vypůjčeny z náboženských textů nebo vycházejí z názvu skladby, spíše než z fonetického jazyka, který byl použit výhradně u předchozích alb ADIEMUS. Album představuje v celém projektu nejširší nabídku hudebních stylů.
II. ADIEMUS - Cantata Mundi
Elegia
III. ADIEMUS - Dances of Time
Corrente
IV. ADIEMUS - The Eternal Knot
Palace of the Crystal B
V. ADIEMUS - Vocalise
Rondo
31.10.2017, 00:04:48 Publikoval Axinakomentářů: 10