Velkorysá Alza.cz aneb jak jsem kupovala koš na odpadky

rubrika: 3.5 Zážitky


Je doba prázdnin, dovolených, odpočinku. Čas na lehká blogová témata ...

Mám ráda nakupování po internetu. A je mi líto, že se ho moji rodiče nedožili. Líbilo by se jim. Jeho obrovskou výhodou je výběr z velkého množství zboží „z pohodlí domova“. Jeho nevýhodou je to, že člověk nevidí zboží naživo a některé jeho atributy tak nemůže dobře posoudit. Tato nevýhoda je však kompenzovaná přímo ze zákona. Ve lhůtě 14 dnů lze naprostou většinu zakoupeného zboží vrátit, a to i bez udání důvodu. Zákazníkovi jsou vráceny peníze za zboží, ne však za jeho dopravu. Sám musí uhradit také výdaje na dopravu zboží vraceného do internetového obchodu. (Laskavý čtenář omluví mé konstatování známých skutečností.)

 

Axina


Není to tak dlouho, co v těsné blízkosti našeho panelového domu přibyly kromě kontejnerů na směsný odpad také kontejnery na tříděný odpad (sklo, papír, plast). Dosud jsem v domácnosti třídila odpad na směsný, papír a plast. Ten plastový odpad tvořily téměř výhradně slisované PET lahve. Sice jsem je izolovaně shromažďovala v samostatném odpadkovém koši (mimo kuchyň), ale pak stejně vyhazovala do směsného odpadu.

Přiblížení specializovaných kontejnerů mne motivovalo k rozhodnutí více účinně třídit. Můj současný koš na plast má objem asi 20 litrů. Vybrala jsem si na Alza.cz koš větší. Nášlapný, s vnitřní nádobou (co kdybych ho časem chtěla používat na směsný odpad), decentních barev (béžová a hnědá), o objemu 30 litrů. Cena 579 Kč.

Nakupuji v Alza.cz ráda. Už nejméně 15 let. Utratila jsem u něj desetitisíce korun. Líbí se mi rychlost a pružnost reakce obchodu. Cítím se příjemně, když „do půlnoci objednám a ráno v AlzaBoxu mám“. Místopřísežně prohlašuji, že tento článek není forma reklamy a že za slova chvály nic od Alzy.cz nemám :-)

Ze začátku probíhal nákup standardním způsobem. Aby nebyl koš v objednávce tak sám, přidala jsem k němu ještě nejnovější kapesní atlas Prahy a barevné kovové kancelářské sponky.

 

První zádrhel spočíval v tom, že ještě než jsem objednávku dokončila, objevilo se upozornění, že „jedna nebo více položek“ (!) je skladem u partnera, doručení kompletní objednávky se tím asi tak o 5 dní zdrží a navíc není možné uskutečnit ho do AlzaBoxu, ale jen na adresu. Bylo před půlnocí. Zkusila jsem zavolat zákaznickou linku. Potěšilo mne, že funguje nonstop a dozvěděla jsem se, že tou položkou, která brání rychlému dodání, je onen atlas Prahy. Vypustila jsem ho z objednávky a učinila další objednávku, pouze na atlas. Na jiný typ, ve formátu A5. Mimochodem, něco zlé pro něco dobré. Místy je text tak drobný, že mám problém ho přečíst. To kapesní vydání by pro mne asi bylo nečitelné kompletně. Nákup se tím prodražil o další dopravné (tentokrát do AlzaBoxu), ale co je to proti uspokojení z toho, že budu mít všechno, co si přeji. Obě objednávky jsem dokončila a obratem uhradila.

 

Druhý zádrhel nastal další den. Zatímco davy zákazníků se setkávaly se svým zbožím před půlnocí objednaným, mne telefonicky kontaktovala zákaznická linka Alza.cz s tím, že bohužel v době, kdy jsem objednávala, nebyly aktualizovány webové stránky a barevné kovové kancelářské sponky nejsou skladem. Vyjádřila jsem plné pochopení a na žádost pracovnice poslala na její firemní mailovou adresu požadavek, aby mi peníze za kancelářské sponky byly vráceny na účet daného čísla u dané banky. Šlo o 86 Kč. Můj návrh na řešení, aby by mi peníze prostě byly dobropisovány na účet, z něhož přišly, jen na základě ústní dohody, nebyl se zdvořilou omluvou akceptován.

 

Třetí zádrhel nastal při doručování odpadkového koše. Svoji oblíbenou PPL jsem si nemohla zvolit (možná střet zájmů). Jen Českou poštu nebo DPD. Každý jiný doručovatel balíků je lepší, než Česká pošta (viz můj předchozí článek), takže jsem zvolila DPD. Doba doručení byla dodržena. Sešla jsem před dům a kolem mne prosvištěla dodávka doručovatele (přesně, jak psala Stella v komentáři k předchozímu článku, ale přísahám, že neopisuji!). Na křižovatce (je jen cca 20 m od místa, kde jsem čekala) musel dát řidič přednost v jízdě. Stačila jsem k němu dojít a otevřeným okénkem ho oslovit. Plácl se do čela s tím, že se omlouvá. Prý mu volali a on se zamyslel ... 30litrový odpadkový koš je poměrně velký, zabalený v krabici představuje balík ještě větší. Zeptala jsem se řidiče, zda mi pomůže vynést krabici po schodech ke vchodovým dveřím. Zřejmě jsem nedomyslela, že dotyčný stojí s autem na hranici křižovatky (i když málo frekventované). Zaslechla jsem jen „Paní, je to lehký!“ a pak zvuk odjíždějícího auta.

 

Když jsem postavila krabici ke dveřím a začala lovit klíče od bytu, objevila se ve dveřích sousedka: „Paní, budete tu krabici ještě potřebovat? Nám by se hrozně hodila“. Samozřejmě, že jsem slíbila jí krabici přenechat. Dokonce jsem ji ani nevtáhla dovnitř (tu krabici), ale jen z ní vyjmula odpadkový koš. Byl v uzavřeném igelitovém obalu. Na první pohled nebyl poškozený, ani krabice nebyla nijak poškozená.

 

Byl čas oběda, šla jsem se posilnit. Pak jsem měla v úmyslu koš (i když nový, čistý) přece jen otřít vlhkým hadrem, než se stane členem domácnosti. Čtvrtý zádrhel nastal ještě dřív, než jsem se do toho pustila. Zjistila jsem totiž, že horní víko koše vykazuje různé drobné šmouhy a šrámy. Je totiž vyrobeno z vysoce lesklého a při tom velmi měkkého a tenkého plastu. Začala jsem zkoumat, zda je koš jinak funkční. V zásadě byl. Po sešlápnutí pedálu se však víko nejen otevřelo, ale také rozkmitalo, protože je skutečně z velmi, velmi tenkého plastu! Otevření víka pedálem mi připomnělo vděčné scény z kresleného filmu "Jen počkej, zajíci", kdy vlk je ještě obětí doznívajícího fyzikálního procesu (dokmitává), zatímco zajíc nonšalantně odchází. Při pokusu otřít víko jsem mu způsobila další jemný defekt. V tom okamžiku jsem pochopila, že s tímto novým odpadkovým košem v jedné domácnosti žít nechci a nebudu.

 

Prostudovala jsem si na webu www.alza.cz podmínky odstoupení od smlouvy. Nemínila jsem zboží reklamovat. Neměla jsem důvěru, že by jiný kus téhož zboží byl lepší. Problém byl, že při vracení zboží se požaduje jeho zaslání v původním obalu a v nepoškozeném stavu. Zákaznická linka internetového obchodu Alza.cz byla dne 3.7.2023 mimo provoz (možno si ověřit). Komunikovala jsem proto s umělou inteligencí / reklamačním chatbotem. Ten po několika mých otázkách sám správně pochopil, že bude třeba, abych komunikovala "s jeho lidským kolegou“. Tedy ne hlasově, ale v rámci chatu. Můj zásadní dotaz na umělou i přirozenou inteligenci ve službách Alza.cz zněl: „Jak mám vrátit zboží v nepoškozeném stavu, když už mi poškozené přišlo?“. Pracovnice zákaznické linky se jménem firmy omluvila a slíbila, že celou záležitost urychleně vyřeší k mé spokojenosti.

 

Záhy jsem obdržela od jiného pracovníka, specialisty zákaznického servisu Alza.cz, mail s pokyny, že mu mám poslat fotografie (cituji):

- přepravního obalu (obalu ze všech stran a detailně místa, kde je na obalu vidět poškození) 
- výplně uvnitř balení (detailně místo, kde je na výplni vidět poškození) 
- značek jako např. křehké, neklopit a jiných štítků 
- poškozeného zboží ze všech stran, aby byl na fotce vidět celý produkt (detailně pak místo na produktu, kde k poškození došlo).

Vyplížila jsem se na chodbu paneláku a nepoškozenou krabici ze všech stran vyfotila. Pak také její prázdný vnitřek. Modlila jsem se, aby mě při tom sousedka neviděla, a v duchu jsem si připravovala řeč, jak jí slušně sdělit, že krabici nedostane.

 

Pak nastala kuriózní situace: Přišel mi mailem rutinně zasílaný dotazník, jak jsem spokojena jednak s internetovým obchodem, jednak se zbožím. Jak jste již z délky popisu těch drobných lapálií zajisté pochopili, slovy zrovna nešetřím. Vyloženě jsem se „položila“ do písemného popisu problému a hodnocení odeslala. Bylo dlouhé a končilo větou: "Tenhle nákup mi skutečně otrávil dnešní den.". Možná za to vděčím své schopnosti psát slohová cvičení, možná se pracovníci Alza.cz podívali do bohaté historie mých nákupů. V každém případě výsledkem bylo, že mi začaly chodit různé zprávy o založení „škodní události“ a o jejím usilovném řešení hned od dvou pracovníků Alzy.cz současně.

 

Já to zkrátím (vím, že čtenářova trpělivost má také své meze): Ještě týž den (!), co mi byl odpadkový koš doručen, jsem dostala mail, v němž mě Alza.cz žádala, abych si zvolila způsob, jak mi má vrátit 579 Kč. Kromě toho mi osobně zavolala paní z reklamačního oddělení, aby se ještě jednou omluvila za nepříjemnosti mi způsobené a sdělila mi: za prvé, že nic fotit nemusím, za druhé, že peníze mi budou obratem vráceny v nekrácené výši a za třetí, že odpadkový koš si mohu buď ponechat, nebo ho ekologicky zlikvidovat.

 

Neplýtvám věcmi, málokdy něco vyhodím. Zavolala jsem tedy nájemníkovi svého druhého bytu, aby se u mne, až půjde z práce, zastavil. Nájemník je mladý muž, nesmírně slušný a zodpovědný. Ze sporadických návštěv „jeho“ bytu vím, že se až fanaticky věnuje třídění odpadu. Nabídla jsem mu (samozřejmě zdarma) daný velkokapacitní koš. Poděkovala jsem mu, že mne tím zbaví traumatu sdílet s novým a už poškozeným výrobkem společnou domácnost, a požádala jsem ho, aby koš laskavě odnesl do sklepa v případě, že i na něj by takové soužití bylo moc.

 


komentářů: 16         



Komentáře (16)


Vložení nového komentáře
Jméno
E-mail  (není povinné)
Web  (není povinné)
Název  (není povinné)
Komentář 
PlačícíÚžasnýKřičícíMrkajícíNerozhodnýS vyplazeným jazykemPřekvapenýUsmívající seMlčícíJe na prachySmějící seLíbajícíNevinnýZamračenýŠlápnul vedleRozpačitýOspalýAhojZamilovaný
Kontrolní kód_   

« strana 1 »

17 nira
nira shalom (neregistrovaný) * 07.12.2024, 05:37:59
Ahoj, jmenuji se Nira Shalom a chci se podělit o dobré zprávy o tom, jak jsem vrátila svou bývalou lásku světu. Byl jsem zničený, když mě minulý měsíc moje láska opustila kvůli jiné dívce. Přítel mě však seznámil s Babou Wale da Wiseman, velkým poslem. Vyprávěl jsem o svém problému Babě Waleové, vysvětlil jsem, jak mě opustila moje bývalá láska a jak potřebuji práci ve velké společnosti. Ujistil mě, že jsem přišel na správné místo, kde dostanu své srdce bez vedlejších účinků. Řekl mi, co mám dělat, a poté, co jsem se řídil jeho pokyny, mi moje láska za další 2 dny zavolala a omluvila se, že mě předtím opustila. O týden později mě moje vytoužená společnost zavolala na pohovor na pozici supervizora. Jsem nadšená, že se mohu podělit se světem o to, jak mi Baba Wale pomohla splnit přání mého srdce. Baba Wale je specialista na všechny druhy kouzel a dobré magie. Pokud potřebujete jakoukoli pomoc, kontaktujte prosím Baba Wale na babawalewiseman01@gmail.com Whatsapp: +2348136951551 Viber +2348136951551
Děkuji později!

16 Seznam Médium
Stella (neregistrovaný) 29.04.2024, 19:06:32
Axino,

blahopřeji k tomu, že se o chytré a vtipné povídání můžete podělit s více lidmi než dosud.
Chvíli jsem na Seznamu pátrala, ale až poslední odkaz v mailu byl bezproblémový.

Bohužel, tam komentář nenapíšu. Protože já prostě jméno neuvedu! Každý máme něco...

Tak se nezlobte. Já děkuji, že jste také mně dala vědět.
Znovu jsem se při čtení ráda zasmála!

Pokračujte, pokračujte!!

Díky. Usmívající se







Axina
15
Axina * Web 26.07.2023, 17:32:25
[14] Květuš, vítám na blogu.
Neskromně si budu interpretovat tvoje hodnocení jako hodnocení článku a děkuji za něj Usmívající se
Ale třeba jsi měla na mysli, že velmi pěkné bylo to, jak se zachovala Alza.cz. Musím připustit, že nakonec ano. Konec dobrý, všechno dobré.

14
Květa (neregistrovaný) 26.07.2023, 16:10:35
Velmi pěkné

13 Recenze
Stella (neregistrovaný) 21.07.2023, 22:17:06
Axino, cokoli zajímavého přece na blog patří!
A čím pestřejší, tím lépe. Nakonec - diskuze není nezbytná. I tak si téma své vděčné čtenáře najde.

Falešné recenze jsou velmi legrační čtení! Na pobavení dobré. Nepochybně zadané jako úkol.
A obvykle podle jednoho mustru.

Já recenze vyhledávám u méně známých firem, které nabízejí nádherné produkty, na překrásných fotografiích, většinou za méně peněz. A člověk se dočte věci! O velikých potížích s dopravou, o nevracení peněz, o nulové komunikaci, o tom, jak přišlo něco úplně jiného...Zajímavé čtení.
Opatrnosti nikdy nezbývá.

Známýlékař, Jaksekde léčí... Nemá hodnotu.
Díky vám mě nakonec možná přestane děsit Alza.cz!
Na Heureku občas přispěji.

Ať se daří! Usmívající se





Axina
12
Axina * Web 21.07.2023, 17:00:10
[8] Děkuji, Stello Usmívající se Vím, že téma článku je intelektuálně nenáročné, ale když jsem psala o různých astronomických fenoménech, neměli čtenáři (byli-li jací) co by k tomu dodali.

Ještě k [7], recenze:
I u recenzí je třeba být obezřetný. Nepochybuji, že Vy jste. Máte dlouholetou praxi v jednání s lidmi a cit pro věrohodnost psaného textu. Ale opakovaně se setkávám u komerčních článků na netu s evidentně falešnými recenzemi. Vyznačují se tím, že jejich autory jsou nepochybně fiktivní zákazníci, neboť
-u komentářů nemají nick, ale vždy celé jméno, např. Anna Nováková, Josef Vyskočil apod.
-jejich avatarem je vždy civilní fotografie
-komentář je nanejvýš den-dva starý, většinou je “dnešní”
-výrobek je vždy skvělý, jde-li o doplněk stravy nebo kosmetický přípravek, vždy jim rychle a zázračně pomohl a už ho dlooouho užívají...

Celkem důvěřuji webu heureka.cz. Hlavně negativním recenzím. Špatným zprávám se vždy věří lépe. Občas na heureka.cz přispívám jako recenzent (ka). Samostatným problémem jsou recenze na webu znamylekar.cz. Tam se nelze spolehnout ani na pár pozitivní recenzí (mohou je psát přátelé a známí lékaře nebo pacienti, kteří se chtějí lékaři zavděčit), ani na pár negativních recenzí (může psát jeden a ten samý problematický a pomstychtivý pacient). Ovšem větší počet recenzí rozložený v delším časovém úseku už jistou váhu má.

10 Typologie
Stella (neregistrovaný) 21.07.2023, 13:04:52
Tak nějak. Smějící se
Připouštím, že než k jakémukoli teriérovi a interiéovi mám blíž k flegmatické kočce.

Axina
9
Axina * Web 21.07.2023, 12:22:42
[7] Hovořila jsem o reklamování vadného zboží s několika svými známými. Shodujeme se na tom, že záleží na založení člověka (jeho naturelu a temperamentu), ale i na jeho momentálním duševním rozpoložení.
Řada lidí zřejmě rezignuje a nehájí své zájmy.
Axina je welshteriér. K obraně svého teritoria a své smečky vždy připravena Usmívající se

8 Konzum - pokračování
Stella (neregistrovaný) 21.07.2023, 09:17:14
Dopravci jsou na dálku sledováni, proto klidně prosviští okolo. Oni tam byli! Pokud vím, sledování se týká i doručovatelů - nebo tomu zde aspoň ještě nedávno bylo.
Zásilku, kolikrát podezřele natrženou, fotím už automaticky.Také jsem v týdnu řešila něco podobného, poděkovali, připsali mi spoustu bodů. Záleží na firemní kultuře, na tom, jak si lidi vychová!
(Jistý Lidl v Praze - otřesný personál, v našem si nic nedovolí! Jak se říká, je to v lidech.)

Koš. Moje oblíbené téma. Už jsem se naučila na papír a plasty kupovat větší. Máme velkou vietnamskou halu, kde mají doslova všechno. Šla jsem pro koš s představou barevné kombinace, a byla jsem vedle: tolik velikostí a různých řešení, že jsem nevěděla. A dobrá kvalita. Výhoda: možnost ohmatat si.
Kupovat vědro? Jak s tím mezi lidi? Velká taška...
A vůbec - co je komu po tom.

Hezky to Axina popsala. A já jdu opět za mrzkým konzumem. Kolik má člověk za zenitem radostí?
Mrkající


7 Konzum
Stella (neregistrovaný) 21.07.2023, 09:01:32
Obdivuji Axinu, že si dávala tolik práce se zásilkou. Já nemám tu trpělivost, a přesně z takových zákazníků nejspíš žije dost firem - když člověk otráveně záležitost vzdá.
Za mnoho let už mám vytipované E-shopy, které ano, které ne. A rozhodně čtu recenze!
Vůbec si nevzpomínám, kdy naposledy jsem kupovala např. prádlo v kamenném obchodě.
Axina má pravdu o někdejší jednoduchosti při (ne)výběru. Stres z rozhodování se prostě nemohl projevit!
Jako někdejší hospodyně zoufalá z toho, jak obstarat domácnost, známosti u prodavaček nemajíc a nevyhledávajíc, si dnes opravdu ještě pořád užívám hojnosti výběru. A finance? Pořád stejné.
Ne, že by dnes zboží bylo, a člověk si nemohl koupit. Cenové rozpětí a možnosti kombinací mu to dovolí úplně stejně.

Axina
6
Axina * Web 20.07.2023, 11:33:53
[5] Je to vlastně i důsledek jisté spotřebitelské zhýčkanosti. Zkusila jsem si představit, jaké by to bylo, kdy nenastal rozmach konzumního způsobu života. Šla bych hezky osobně do obchodu s domácím potřebami. Ignorovala bych nejdražší i nejlevnější výrobky. Pokud by zůstal nějaký přijatelný výrobek, tj. cenou, vzhledem a provedením, koupila bych si ho. Začala bych ho používat a jeho nějaké "mouchy" vůbec neřešila.

5
Tlusťjoch (neregistrovaný) * Web 20.07.2023, 10:28:46
Inu, to jsou slati a strasti online nakupování v éře umělé inteligence. Je na prachy

Axina
4
Axina * Web 19.07.2023, 17:10:31
[3] Děkuji, Inko Usmívající se Zjistila jsem, že je nejlepší na nic nečekat a zachytit ty prchavé okamžiky psaním, dokud jsou ještě v živé paměti.
Před 20 lety jsem se zúčastnila TV soutěže "Chcete být milionářem?" Tehdy jsem ani nevěděla, že něco jako blogování existuje. (Existovalo už?) Obávám se, že s odstupem času už článek na tohle téma nebude tak vtipný, jak by mohl být, ale pokusím se o to. Hezké léto na chalupě! Usmívající se

yorika
3
yorika * 19.07.2023, 16:34:07
Líčení vtipné, smála jsem se celou dobu. Mám podobné zkušenosti s jinými výrobky od jiných výrobců, bohužel detaily zapadly do jámy zapomnění.

Axina
2
Axina * Web 19.07.2023, 09:26:54
[1] Také mě to v dnešní době překvapilo. Příjemně. Ocenila jsem ten přístup internetového obchodu k zákazníkovi v mailu, ve kterém jsem udávala bankovní spojení, kam mi mají vrátit peníze.
Na druhou stranu - mohou si to dovolit. Nehledala jsem na netu nejnovější údaje, ale společnosti se určitě nedaří hůř, než před dvěma lety. Viz:
https://www.logisweb.cz/alza-zakoncila-rok-2020-s-obratem-37-miliard-korun/
Vybírám z článku:
Alza.cz a. s. zaznamenala v roce 2020 nejrychlejší růst za posledních 10 let, dosáhla obratu 37,3 miliardy korun bez DPH (1,4 mld. EUR).
Počet unikátních zákazníků se rozrostl na téměř 5 milionů. Ti na e-shopu vytvořili za rok 15,8 milionů objednávek. Téměř polovina z nich byla uhrazena kartou online a v sezoně čtvrtina doručena do AlzaBoxů.

Milos
1
Milos Web 18.07.2023, 23:43:34
To je opravdu zajímavé, že Alza nechtěla výrobek vrátit, asi usoudili, že je neprodejný a zbytečně by jim někde překážel.

Zkušenost s objednáním většího počtu položek mám také, někdy si nějakou knihu kupuji v antikvariátu, když už je rozebraná a jednou jsem takto zadal celkem tři knihy, které však byly rozesety po antikvariátech v různých místech republiky a trvalo to pak víc než týden, než knihy přišly. Myslím, že složit nákup z různých míst je možná na vnitřní přepravě stálo víc než mě, protože já jsem platil jen za jedno dopravné.

«     1     »